Kørekort til personbil 

Kontakt mig på telefon 21 30 80 27
eller benyt formularen

KONTAKT

INDEN KØREPRØVEN

Alle de kontroller af køretøjet som du har lært i teori, skal du kunne udføre i praksis, også til køreprøven.
Der er også nogle ting du skal kunne udpege, og noget parat viden du skal kunne.

  • Betjeningsudstyr
  • Bremser
  • Styretøj
  • Lygter, reflekser og horn
  • Dæk, hjul og støddæmpere
  • Motor og udstødning

Teori til køreprøven Bil teknik


Til køreprøven, skal du forvente, at den prøvesagkyndige stiller dig nogle spørgsmål om bilens indretning og udstyr. Hvis ikke du kan kontrollerer de stillede spørgsmål, kan det være medvirkendene til at du ikke består køreprøven. Her følger en kort gennemgang af de vigtigste emner, du kan blive spurgt om. Afsnit der er fremhævet er det du skal kunne!!

Betjeningsudstyr:

Du skal kunne udpege:

  • Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og vasker, horn, lygter, blæser og elbagrude.
  • Kontakt til positionslys, fjernlys, blinklygter og havariblink.
  • Pedal til kobling, speeder og bremse.
  • Gearstang og gearenes placering samt parkeringsbremsegreb og rat.
  • Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås.

Du skal kunne aflæse og forstå:

  • Speedometer og temperaturmåler.
  • Kontrollampe for olietryk, elektrisk strøm, dørlukning, lys i lygter, herunder blinklys, parkeringsbremse, ABS-bremser og eventuelt kontrollys for airbags samt fejl i bremsesystemet.


Bremser:

En bil skal være forsynet med tre bremser. Drifts-, nød-, og parkeringsbremsen. Drifts- og nødbremsen er sammenbygget i fodbremsen. Det betyder at driftsbremsen er opbygget af to uafhængige bremsekredse, hvor den ene vil virke som nødbremse, hvis den anden svigter. Driftsbremsen er hydraulisk, hvilket betyder, at den virker ved væsketryk gennem rør og slanger.

Parkeringsbremsen er mekanisk, som betyder, at man påvirker bremsen igennem et system af kabler eller stænger.

De fleste biler i dag er også forsynet med en bremseforstærker, også kaldet vacumforstærker. Denne forstærker ved hjælp af et undertryk, den kraft du skal bruge til at bremse med. Det betyder at du ikke behøver at trykke så hårdt på bremsepedalen.


Kontrol af bremser:

  • Fodbremsepedalen har en frigang på mindst 1 cm.
  • Pedalen må højst kunne trædes halvt ned, også når der trædes hurtigt og hårdt.
  • Bremsepedalen skal sidde fast og overfladen skal være skridsikker.
  • Utætheder i bremse systemet : Bremsepedalen må ikke synke mens den holdes nedtrådt. Hold den nedtrådt i 5 sek!
  • Vacumforstærkeren kontrolleres ved, med slukket motor, at træde hårdt på bremsen 3-4 gange, og holde den nedtrådt, mens motoren startes, herefter skal du kunne mærke, at pedalen synker en smule, dog stadig højst halvt ned.
  • Bremsevæskestanden skal være mellem max.- og min.- mærket.


Styretøj:

Styretøjet skal virke let sikkert og hurtigt.

Let vil sige, at du kan dreje rattet fra yderstilling til yderstilling uden du mærker modstand eller hører mislyde. Hvis bilen har servostyring, (det har skole vognen) skal motoren være startet.

Sikkert betyder at styretøjet ikke sidder løst og er sammenspændt.

Hurtigt betyder at hjulene drejer, når du drejer rattet.


Kontrol af styretøj:

  • Ved nyere biler må der normalt ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets bevægelser. Ved servostyring skal motoren være startet ved denne kontrol. (du står på siden af bilen med døren åben, og drejer med små nyk rattet mens du ser på forhjulet. Ved kontrol af højreforhjul, beder du prøvesagkyndig om at dreje rattet og du kontrollerer)
  • Servostyringen kontrolleres ved at sætte tænding på bilen, og se om kontrollampen  for servostyring forsvinder.


Lygter, reflekser og horn:

En bil skal foran være forsynet med 2 forlygter, som skal afgive lys af hvidt eller gulligt farve.

Positionslys eller parkeringslys skal kunne ses i en afstand af 300 meter.

Nærlys skal kunne oplyse vejen 30 meter frem uden at blænde andre.

Fjernlyset skal kunne oplyse vejen 100 meter frem.

Bagpå skal der være 2 røde baglygter og en nummerpladelygte og 2 røde reflekser, der ikke må være trekantede. (der er forbeholdt påhængskøretøjer, som trailers og campingvogne).

Baglys skal kunne ses på 300 meter afstand.

Nummerpladelys skal virke.

Blinklys skal være gule og blinke 1-2 gange i sekundet. Der 6 blinklys på bilen!

Stoplyset sidder i baglygterne og bagruden, og tændes når du træder på bremsepedalen, det skal være rødt og lyse 3-4 gange kraftigere end baglyset. Tænd for positions lyset, og bed den sagkyndige om at bremse mens du kontrollerer.

Overhanlingsblink er fjernlys der tændes kortvarigt, ved at trække blinkarmen ind mod dig selv.

Horn skal have samme frekvens og styrke, er det flertonet skal alle toner lyde samtidigt.

Kontrol af lygter, reflekser og horn:

  • Alle lygter og reflekser skal være hele og rene. Alle lygter skal kunne lyse.
  • Pærer skal være sat rigtigt i lygternes fatninger. (bedømt ud fra lys- og mørkegrænsens placering).
  • Nærlys skal kunne oplyse vejen 30 meter frem uden at blænde, dette opnås ved at nærlyset lyser skråt nedad og dermed falder med mindst 1 %. Det kan kontrolleres ved at stille sig foran lygten og afmærke på benet hvor lysgrænsen når til. Gå en meter bagud og lyset skal mindst være faldet 1 cm.
  • Stoplygterne skal afgive væsentligt kraftigere lys end baglyset.
  • Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
  • Havariblinket skal kunne holde alle blinklys tændt samtidigt.
  • Nummerpladelyset skal være hvidt.
  • Lygter i et lygtepar skal have samme lysstyrke og farve.
  • Hornet skal have en klar konstant tone.


Dæk, hjul og støddæmpere:

Dæk og hjulfælge og hjullejer skal være hele og ubeskadigede. Der må ikke være revner i hverken dæk eller fælge. Husk at fælgen kan være gemt bag hjulkapslen. Dækket skal være pumpet op til det dæktryk, der er foreskrevet af bilfabrikanten (det der står i instruktionsbogen). Dækket skal have en mønsterdybde på mindst 1,6 mm. Dækkene skal endvidere være af samme type på alle hjul, dog reservehjulet undtaget, da det kan være en nøddæk.

Mønsteret bruges til at dræne vand væk fra vejen. Kan dækket ikke dræne vandet væk, opstår der aquaplaning, hvilket betyder at dækket kører oven på vandet, og altså ikke har kontakt med vejen. Man kan derfor hverken styre eller bremse. Pigdæk må kun bruges fra den 1. nov. til d. 15. april.

Ved hvert hjul sidder der en støddæmper, som forbedrer hjulets kontakt med vejen. Defekte støddæmpere vil derfor have en uønsket indflydelse på både bremselængde og køreegenskaberne i øvrigt.

Kontrol af dæk og støddæmpere:

  • Dæk skal have en mønsterdybde på min 1,6 mm., evt. bedømt ved at betragte slidindikatoren der er indstøbt i dækket. de 4 lovkrav: 1,6 mm møsnterdybde, hele og ubeskadigede, lufttryk efter bilfabrikantens foreskrifter og alle dæk skal være samme type, altså enten vinterdæk, sommerdæk eller pigdæk.
  • Eventuelt retningsbestemte dæk skal være monteret i korrekt omløbsretning.
  • Støddæmpere kontrolleres ved at trykke bilen hårdt ned ved hvert hjul, når man slipper, skal bilen falde til ro med det samme.


Motor og udstødning:

Motoren kan udvikler kulilte, som er lugtfri og farlig selv i små mængder i lukkede rum. For lidt olie på motoren, eller for lidt vand i kølesystemet kan medføre, at motoren ødelægges.

Kontrol af motor og udstødning:

  • Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.  Start motoren og bed den sagkyndige om at gasse op.
  • Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast. Spark let til udstødnings røret, start motoren og gas op og lyt efter om der er utætheder.
  • Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. og min. mærker eller efter instruktionsbogens anvisninger.
  • Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.


Husk medbring til køreprøven:

Pas – Udlånt teorimateriale

Bo G. Jørgensen – Tlf: 21308027 – E-mail: Info@bodrive.dk